Altın Volkanı - Jules Verne


altın, alaska, macera
 “Geri dönmüş olmamızı tercih ederdim, Ben…” “Geri dönmeden önce,” diye cevabı yapıştırdı Ben Raddle, “gitmek gerekir…”

Evvet sayın takipçilerim! Artık benim bir Kindle’m var. Anladığım kadarıyla 4. nesil olan ve bedavadan biraz daha ucuza sahip olduğum bu alete bayıldım; kesin karar verdim. Bundan sonra okumak istediğim kitabın varsa e-pub halini alacağım. Lütfen bana “kağıdın kokusu, hışırtısı” diye gelmeyin. Kâğıttan bir kitaba göre bir sürü fazlası var, eksiği yok. Ha sitem edecekseniz, binlerce kitaba zahmetsizce erişme imkânı sunduğu için, pek çok kitabı bir iki sayfa okuduktan sonra vazgeçip başka bir kitabı bir iki sayfa okuyacak olmasına edin. Bence tek handikabı bu; bunun da hafıza kapasitesinin azaltılarak aşılabileceğini düşünüyorum.

Neyse, yeni oyuncağımı denerken, karşıma çıkan seçenekler arasında Jules Verne’yi görünce “neden olmasın?” dedim. En son Verne okuduğumda küçük bir çocuktum. O zamanlar Balonla Beş Hafta, İki Yıl Okul Tatili, Kaptan Grant’ın Çocukları, On Beş Yaşında Bir Kaptan, -tabii ki Denizler Altında 20.000 Fersah, 80 Günde Devriâlem, Aya Yolculuk gibi pek çok eserini gerek roman, gerekse çizgi roman olarak okudum, beğendim. Ama Altın Volkanı’nı hiç duymamıştım. Kindle gibi edebiyata çağ atlatan bir aleti denemek için Jules Verne gibi çağının ötesinde bir adamdan daha iyi bir tercih olmaz diye düşündüm ve başladım.

Altın Volkan’ı yukarıda saydığım örneklerin çoğunun aksine daha gerçekçi bir yaşamda geçiyor. Birbirine düşkün Summy Skim ve Ben Raddle adındaki iki yeğene, dayıları tarafından Klondike (bizim bildiğimiz adıyla Alaska) topraklarında ( ya da buzlarında) bir altın madeni miras bırakılır. Temkinli, ağır başlı, tok gözlü yeğen Summy, madeni bir an evvel satıp, bu gereksiz yükten kurtulmak niyetindeyken, kurnaz, cevval, hesapçı yeğen Ben Raddle, önce Klondike’ye gidip madenin gerçek değerini öğrenip, maksimum gelir elde etmek derdindedir. Bu yüzden, Ben’i tek başına bu yolculuğa göndermeye gönlü elvermeyen Summy, çaresizce yeğenini ile birlikte, başta soğuk olmak üzere pek çok zorlukla geçecek uzun bir yolculuğa çıkar.

Biraz araştırınca gördüm ki, tıpı romanda bahsedildiği gibi 1860 yıllarında gerçekten de Klondike de bir altına hücum dalgası yaşanmış ve bu olay pek çok kitaba, diziye, filme ilham olmuş. Hatta Red Kit’in bile 1996 yılında Klondike orijinal adıyla yayınlanan ve dilimize “Altına Hücum” olarak çevrilmiş bir macerası bile var.

altına, alaska, macera

Bu birbirine zıt karakterli iki akrabanın buzlarla kaplı yolculuğu, sayfalar boyu en ince detayına kadar verilmiş. Öyle ki, eğer o yıllarda yaşamış olsaydınız, bu kitabı bir rehber gibi kullanıp, yeğenlerden çok daha zahmetsiz bir yolculuk yapabilirdiniz. Klondike’ye varana kadar durağan ve sadece güzergâh bilgileri ile süslü kitap, altın arama aşkı arttıkça keyifleniyor.

Muhteşem bir dönem romanı olsa da açıkçası çağın gerisinde kaldığı açık. Kim bilir belki de bu, Altın Volkanı Jules Verne’nin en iyi kitabı değildir ya da ben artık Jules Verne okumak için fazla büyüğüm; bilemedim.

Yine de zaman geçirmek, özellikle de soğuk bir kış günü, soba başında sıcak bir şeyler içerken halinize şükredebilmek için iyi bir seçim olduğunu söyleyebilirim.
künye



Orijinal Adı: Le Volcan D'or
Yayın tarihi: Kasım 2014 (İlk Baskı 1906)
Yazar: Jules Verne
Ebat: 11 x 18 cm
Sayfa: 512
ISBN: 9789756902974
Goodreads Puanı: 3.72


Yorum Gönder

0 Yorumlar