Küçük Prens - Antoine de Saint-Exupéry

kitap torumu, özeti, konusu, pdf

Büyükler hiçbir şeyi tek başlarına anlamıyorlar, onlara durmadan açıklamalar yapmak da çocuklar için çok sıkıcı oluyor doğrusu.


Eh! Aslında geç bile kaldım sayılabilir. Ama en azından hiç olmamasından iyidir değil mi? Zaten Türkiye'de ve dünyada bu kitabı basmayan tek bir yayın evi, merdaneleri arasında bu kitabın sayfaları geçmemiş tek bir baskı makinesi kalmamışken, benim okuyup yorumlamamam düşünülemezdi.

Başlarken gergindim açıkçası. Düşünsenize, bugüne kadar bu kitap hakkında yazılmış tek bir olumsuz düşünceye rastlamadım. Ne bu görüşlerin aksine bir görüş belirtebilirsin ne de binlerce övgü arasından sıyrılıp daha güzelini yapabilirsin.

Yıllar, ama çok uzun yıllar önce (sanırım ilkokul zamanlarım, emin değilim) televizyonda bir filmini izlediğimi hatırlıyorum. Nedense gerildiğimi, hatta yer yer ürktüğümü hatırlıyorum. O şerefsiz yılan ya da ruh hastası tilki yüzünden olabilir, bilmiyorum. Ama Küçük Prens'in gezegen hasretini iliklerimde hissettiğimi, onun için üzüldüğümü çok net hatırlıyorum.

kitap yorumu, konusu, özeti, pdfUçağı Büyük Çöl (muhtemelen Sahra Çölü) üzerinde bozularak, çöle inmek zorunda kalan bir pilot, uçağındaki arızayı gidermeye çalışırken birden bire yanında bitiveren küçük bir çocuk görünce şaşırıp kalır. Haklı olarak, çölün ortasında birden bire ortaya çıkan ve kendisinden bir kuzu resmi isteyen bu çocuğun nereden geldiğini öğrenmeye çalışır.

Çok uzaklardan, Asteroid   B-612'den, pilotun ona verdiği isimle söylersek Küçük Prens, kendi küçük gezegeninden sıkılınca, yeni insanlar tanımak ve yeni şeyler öğrenmek üzere yola çıkan bir gezgindir. Küçük Prens yolculuğu boyunca birbirinden farklı insanlar tanımakta ve bir çocuğun saf ve temiz kalbi ile büyüklerin tuhaflıklarına anlam vermeye çalışmaktadır.

Büyükler gerçekten çok, çok tuhaf oluyor.

Zaman zaman, Küçük Prens gerçekten bir başka gezegenden gelen küçük bir kaşif mi, yoksa çöl sıcağında deliren bir pilotun gördüğü serap mı diye düşündüm. Öte yandan yazar Antoine de Saint -Exupéry'nin de gerçek hayatında bir pilot olduğunu ve çıktığı bir keşif yolculuğunda kaybolup bir daha geri dönmediğini düşününce, insanın aklına bu öykünün tamamen gerçek olabileceği de geliyor. Kim bilir belki de yazar bu küçük dostuna iade-i ziyarete gitmiş ve oraları çok sevdiği için geri dönmemiş olabilir mi?

İnsan ancak yüreğiyle baktığı zaman doğruyu görebilir. Gerçeğin mayası gözle görülmez.

Gerçekten çok enteresan bir kitap. Sıradan, basit bir çocuk kitabı gibi ilerlerken, birden bir cümle patlıyor ve şaşırıp kalıyorsunuz. Mesela Küçük Prens "Burada yargılanacak kimse yok" deyince Kral, "O zaman sende kendini yargılarsın, kaldı ki en zor olan da budur" deyiveriyor.

kitap konusu, yorumu, özeti, pdfKitabın bir bölümünde Asteroid B-612'yi keşfeden bir Türk gökbilimci ve kılık kıyafet devrimi yapan bir önderden bahsediliyor. Bölüm şöyle;
"Bu gezegeni bir zamanlar teleskopla ilk kez gören biri olmuş: 1909'da bir Türk gökbilimci. Bu konuda hazırladığı raporu Uluslar arası Gökbilimciler Kurultayı'na sunmuş. Ama başında fes, ayağında şalvar var diye sözüne kulak asan olmamış. Büyükler böyledir işte.
Bereket versin, Asteroid B-612'nin onurunu kurtarmak için dediğim dedik bir Türk önderi tutmuş, bir yasa koymuş. Herkes bundan böyle Avrupalılar gibi giyinecek, uymayanlar ölüm cezasına çarptırılacak. 1920 yılında aynı gökbilimci bu kez çok şık giysiler içinde Kurultay'a gelmiş. Tabii bütün üyeler görüşüne katılmışlar."


Hal böyle olunca ben gerçekten böyle bir Türk Gökbilimci var mı diye merak edip araştırdım ve tahminimin ötesinde çok ilginç bir bilgiye rastladım. Ekşi sözlük yazarlarından tinkebaut'un (başka başlıklarda başka yazarlarda aynı hususu irdelemiş) teorisine göre, yukarıdaki alıntıda bahsi geçen gökbilimci ve önder (anladığım kadarıyla bazı baskılarda diktatör diye de geçiyor) aynı kişi; Atatürk. Yazar bu savını Lord Kinross'un "Atatürk, Bir Milletin Yeniden Doğuşu" isimli kitaplarında alıntılarla destekliyor. İlgili entrye şuradan ulaşabilirsiniz.

Kapak sade ve hoş. Kitabın finali iç burkan cinsten. Çocuklara okunacak gibi değil bana kalırsa. Çeviri güzel, baskı güzel, anlatım güzel ve alt tarafı 100 sayfa. Hala hayattayken, okumadan ölmeyin.
kitap konusu, yorumu, özeti, pdf

Orijinal Adı: Le Petit Prince
Yayın tarihi: Ocak 2016 (8. Baskı)
Yazar: Antoine de Saint -Exupéry
Fransızca'danÇeviri: Cemal Süreyya - Tomris Uyar
Ebat: 13.5 x 19.5 cm
Sayfa: 112
ISBN: 9789750724435
Goodreads Puanı: 4.27








Yorum Gönder

0 Yorumlar