Silmarillion




O bir efsane. O bir Orta Dünya Tarihine Giriş, o bir Orta Dünya Coğrafya, Sosyoloji, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi kitabı. Hemde akademik düzeyde...

Evet bunlar söylerken abartmıyorum. Kitabın içi yüzlerece coğrafik konum, binlerce hanedan-soy-kavim ismi (hem de hepsinin Eldar/Sindar ve Türkçesi yanyana) ile dolu. Eğer benim gibi yüzeysel, filmlerinden sonra merak salmış bir LOTR hayranıysanız zorlayabilir. Ki bu sebeplerden bana bir numara büyük geldi. Çok fazla tat alamadım. Kitap (herkesin Yüzüklerin Efendisi filmlerini seyrettiğini kabul ederek yazıyorum) bizim gördüklerimizin çok öncesinde Valar'ın, Orta Dünya'nın, elflerin, cücelerin ve insanların yaradılışından başlayarak, dünya tarihine damgasını vurmuş olayları kısım kısım inceliyor. Bu arada yaradılış, cennet-cehennem, dünyanın döngüsü gibi konuları kendince yorumlamış olması, azgınlığa, kibre düşüp helak edilen kavimleri adeta bir kutsal kitap diliyle anlatmış olması rahatsızlık uyandırabilir. Ancak, LOTR, Hobbit ve hurin'in Çocukları'nı okumuş biri olarak kitaplar arası bağlantı, kurgunun detayı ve kusursuzluğu inanılmaz. İddia ediyorum Tolkien bu eseri 500 sene önce hazırlayabilseydi, rahatlıkla resmi tarih kitabı olarak okutulabilir, hiç bir şekilde kendi içinde mantıksızlığa, çelişkiye düşmezdi. En başta da söylediğim gibi, tek tek not alınası, önemli yerlerin altı çizilesi, öğrencileri sözlü ya da yazılı sınava tabi tutulabilecek, gerçekten bir Orta Dünya varmışçasına muhteşem bir yapıt. Fakat Yzüüklerin Efendisi ve Hobbit'te ki heyecanlı savaş sahneleri vs. bu kitapta yok. Ancak her konu başlığı başlı başına bir kitap yapılabilir derinlikte. Bu arada elflerin kirli çamaşırlarını da ortaya çıkaran, hiç de öyle filmlerdeki gibi ulvi yaratıklar olmadığını anlatan bir kitap olmuş. Elrond hariç ama...


Bir de Yüzüklerin efendisi kitaplarını bana hediye edip, beni Orta Dünya'nın karanlıklarına iten Leto'ya teşekkür ederim.

Yorum Gönder

0 Yorumlar